Oproep

      Linda Noordhuis werkt als artist-in-residence voor Museum Tromp’s Huys in atelierwoning Studio Betzy. Voor de rubriek Kijk Mijn Kunstwerk interviewt ze Vlielanders – en Vlielandgasten – over het verhaal achter hun favoriete werk. Het kunstwerk kan van alles zijn: een foto, een schilderij, beeld of sieraad. Fotograaf Klaas Huizenga maakt portretten van de geïnterviewden en het werk. Het project zal in de zomer van 2020 worden afgesloten met een expositie in Museum Tromp’s Huys.

      Ook uw verhaal delen? Neem contact op via info@lindanoordhuis.nl

Artikelen

Geen therapie, maar Vlie!

“Zou hier sinds 1661 niet meer zijn schoongemaakt?”, vraagt Riek zich hardop af. Ze bekijkt munten uit die tijd die recentelijk in de Nicolaaskerk gevonden zijn. Ze spreekt me aan terwijl ik de munten in een vitrine bewonder en vraagt: “Woont u hier op Vlieland?” “Nee, ik schrijf verhalen over wat Vlielanders en gasten boven de bank hebben hangen. Heeft u misschien een verhaal bij een kunstwerk?”

De man met de koffer

Als jongen van zestien kon hij zijn koffers pakken. Zijn ouders besloten in 1984 om zich met het gezin op Vlieland te vestigen. Hij was graag in Rotterdam en vond verhuizen geen goed plan. Nu ziet hij dat als het beste wat hem kon overkomen. Hij runt Hotelletje de Veerman. Met broer Max, schoonzus Minke en vriendin Tamara. Ze hebben 22 hotelkamers en meerdere appartementen. Het hotel in de Dorpsstraat ligt direct achter de Waddendijk aan de voet van de vuurtoren.

Lust en Liefde

“This is the story. It’s a Saturday in the early fifties. We live in New York. My father says: ‘I’m gonna go out. To buy sandwiches.’ Comes back with a brown paper bag. Just puts it on the kitchen table. Shows what’s inside to my mother and it is the Rodin masterpiece The hand of God.”

Ik! Met een jurkje aan.

“Ik woon in Bedum. Ik ben 61 jaar. Dit heb
ik zelf gemaakt. Het heeft heel lang geduurd
tot het klaar was en toch heb ik het
afgemaakt. Ik heb het in Groningen bij de
stichting NOVO gemaakt. Bij Kees
Harkema. Daar heb ik het gemaakt. Niet
hier hoor. Met Kees. Kees is mijn leiding
geweest en hij komt uit Groningen.”

De wereld van Harrie Veldman

“Kom verder!”, zegt Ellie Veldman. De jonge katten Karel en
Klaartje schieten weg. In de woonkamer hangen twee schilderijen van haar opa: een zeilboot en een boerentafereeltje. Een getalenteerde hobbyist. In de hoek van de kamer een stilleven met fles van broer Harrie, nog voor hij naar kunstacademie Minerva ging.

Het vierde eitje

“Je zou kippen alleen in de zomer moeten kunnen hebben.” Verzucht Metta Brandsma terwijl ze haar kippen aan het voeren is. Of ze in Boeskoolnijs wil over iets gevoeligs? “Waarover dan?” “Over jullie schilderij met de vier eitjes.” “Maar natuurlijk! Kom verder. Ik moet alleen nog vanmiddag het kippenhok schoonmaken.”

BONSO REBA: de dikke vis komt eraan

Rosa doet snel haar ketting om met de tand van een zwarte panter. Zo kan ze in stijl het Afrikaanse schilderij laten zien dat Marianne van haar vader kreeg. Ze brengt een Skype-verbinding tot stand met opa in zijn doorzonwoning in Vinkeveen. Het schilderij staat voor haar voor avontuur en het bijzondere verhaal van haar opa. Contact via de iPad: ‘Dag oma Greetje en opa Pieter!

De gevonden gulden

“Of je ons kunt interviewen over de telefooncentrale bij ons aan de muur?’’, zegt Marjon. “Ach, wat een gek en belachelijk idee. Je kunt beter vragen naar deze grote foto van Harry’s vader. Die is belangrijker. Die foto is waar het om gaat.” Harry pakt nog even welwillend de ‘pannekoekkiezer’ erbij, een onderdeel van vroegere telefooncentrales. Maar wat neemt hij mee als er brand uitbreekt? De foto en de bakkersspullen van zijn vader.